Mindfulness & Smärta

Introduktion

Utan smärta hade människan dött för längesen

Detta är något som vi sällan pratar om så låt oss börja med att hylla smärtan och tillåta oss att känna uppskattning till troligen en av de viktigaste sensationerna. Smärtan har trots allt ett livsavgörande syfte, den håller oss vid liv genom att varna för fara. När vi väljer att närma oss smärtupplevelsen med det perspektivet kan vi förvånas över resultatet. Visst gör det ont!

Hjärnan vänjer sig vid att det gör ont

Oavsett vad som initialt orsakar smärta så är hjärnan snabb på att börja anta att det ska göra ont även fortsättningsvis. Många som lever med kronisk smärta har haft ont mycket längre än de tre månader som är kriteriet för att definiera smärtan som kronisk. Även efter att den initiala vävnadsskadan anses läkt kan den sensitiserade hjärnan fortsätta att producera upplevelsen av smärta. Med andra ord är smärtan ingen inbillning, snarare är den komplex och består av flera faktorer utöver den fysiska vävnadsskadan.

Med Mindfulness ger vi hjärnan tillfälle att på nytt utvärdera nuvarande situation (med betoning på nuvarande) för att eventuellt uppdatera sin slutsats.

Hur vi bemöter smärtan färgar upplevelsen

Smärta gör ont och den upplevs olika från person till person. Det beror på att vi har olika sätt att relatera till den vilket har med tidigare erfarenheter och förväntningar att göra. Smärta kan på detta sätt kännas personlig samtidigt som den inte definierar vem du är.

När vi tar kontakt med smärtupplevelsen förvandlas ofta det som initialt tolkades som ett enda stort “ont” istället till ett detaljrikt böljande landskap av sensationer, känslor och tankar vilka är ivriga på att få vår uppmärksamhet.

Kontakta smärtan

“Kamp resulterar i spänningar och ytterligare smärta”

Med Mindfulness stärks förmågan att iaktta och acceptera det fysiska obehaget, de svidande känslorna, ett ögonblick i taget. När det kommer till smärta är det ofta något som vi inte kan stoppa, ignorera eller fly. Därför strävar vi istället efter förståelse och insikter genom att ödmjukt vända uppmärksamheten till och bekanta oss med smärtan, bli familjära, nästan intima med den. Denna process minskar kampviljan vilket lättar på spänningar och ökar välmåendet.

Kommande kursstart

Anmäl ditt intresse för information om kommande kurser.

Bjud in mer harmoni och balans med nya perspektiv på smärta

Upplägg

Under kursen kommer deltagarna att bli introducerade till smärtfysiologi samt mindfulness teori och praktik. Den teoretiska undervisningen varvas med gruppövningar och guidad meditation. Det läggs stor vikt vid att deltagande ska kännas frivilligt.

Det har visat sig att de deltagare som får ut mest av liknande kurser är också de som mediterar mest mellan mötena. Hur ofta och hur mycket är upp till var och en. Som grupp stöttar och inspirerar vi varandra genom att fokusera på det egna praktiserandet. Mindfulness är en inre resa, ingen annan kan göra den åt dig, det finns inga genvägar eller snabbtåg.

Inför varje enskilt möte skickas information ut till kursens deltagare via mail.

Format

Kursen Mindfulness & smärta erbjuds i två olika format, antingen online via Zoom eller på en fysisk plats. Se respektive kurshändelse för mer information.

Zoom är en programvara som kan laddas ner och nyttjas gratis.

Denna kurs är utformad för dig som vill stärka din förståelse för smärtans fysiologi samt utforska hur din upplevelse av smärta förändras när du möter den med mindfulness.

Denna kurs är för dig med kronisk smärta som vill utforska hur ett förändrat förhållningssätt kan lindra upplevelsen

Struktur

Varje möte beräknas pågå i 90min och består av fyra delar:

1. Välkomnande - gruppen samlas och mötets innehåll presenteras.

2. Föredrag - varje möte innehåller ett föredrag baserat på mötets tema, för inspiration och fördjupad förståelse.

3. Guidad meditation - gruppen får gemensamt följa med i en guidad meditation baserad på dagens tema och föredrag.

4. Frågestund & erfarenhetsutbyte - tillfälle att fördjupa gruppens kunskap genom att dela funderingar och erfarenheter.

Mötestema

1. Vad är Mindfulness & introduktion till smärtfysiologi

2. Mindfulness - fysiska sensationer & smärtans skepnader

3. Mindfulness - känslor och minnen

4. Mindfulness - tankar och förväntningar

5. Livsglädje, uppskattning och tacksamhet

Kursavgift

Gör en investering i ditt välmående, få förståelsen och verktygen att göra skillnad i ditt liv.
I utbyte för min tid och kunskap ber jag om 800 kr per deltagare.

Anmälan

Skicka in en intresseanmälan till mig så håller jag dig uppdaterad om kommande kurser.

“In Buddhist psychology, forgiveness is understood as a way to end suffering, to bring dignity and harmony to our life. Forgiveness is fundamentally for our own sake, for our own mental health. It is a way to let go of the pain we carry.”

— Jack Kornfield

Delmoment

Mål.

Få en djupare förståelse för din smärtupplevelse.

Utmaning.

Att våga öppna upp och utforska din smärtupplevelse.

Förmågor.

Kultivera en förståelse och ödmjukhet gentemot dina utmaningar.

Bemästra.

Genom att utveckla dina förmågor kommer du att bemästra utmaningarna som håller dig från att få en djupare förståelse för din smärtupplevelse.